Glukosbelastningen

I onsdags var jag så på glukosbelastning på MVC och jag måste säga att det smakade värre än vad jag minns de… Flaskan var dock mindre, vilket gladde mig men när jag tog första klunken undrade jag hur jag i hela friden skulle få ner allt på 10 minuter (utan att spy upp allt igen). Men ner gick de och blodprovet efter två timmar visade att jag inte hade någon diabetes vilket så klart var skönt att veta (blodsockret låg på 5,1 i snitt). Järnvärdet var okej, låg i snitt på 122,5, Har nu gått upp 10 kg sen jag skrev in mig (vilket är mer än jag gick upp under hela graviditeten med Oliver) men min BM sa att jag inte skulle oroa mig (ligger fortfarande ett par kilo under min slutvikt från förra gången i alla fall). Mitt blodtryck var också helt okej 117/76. Hade även besök hos min BM när jag ändå var där. Vi lyssnade på Pysen som for runt i magen, hade väldigt svårt att vara still och hjärtslagen varierade mellan 120-170 så BM fick ta ett mellanvärde på typ 140. Mätte även magen som nu var 28,5 cm vilket stämde alldeles utmärkt på min kurva. Pratade också väldigt mycket om hur de kommer bli att skaffa ett barn till, om amning, samt hur jag mådde efter förra förlossningen. Fysiskt kände jag mig väl förberedd men psykiskt blev de så mycket tuffare än jag hade föreställt mig. Om jag skulle må på samma sätt efter denna förlossning så kommer jag nog överväga att ha en samtalskontakt. För jag var verkligen emotionellt ur balans förra gången (skuldbelade mig för allt som rörde Oliver – dvs att allt ”negativit” var mitt fel t ex). Nu har vi dessutom bokat in graviditetens resterande BM besök. Sista besöket bokades 21 januari och även om jag gärna slipper de så är jag medveten om att de mycket väl kan bli så.


 /Anna

Gravid | |
Upp