Let's the JUL begin!

Nu är de bara en månad kvar tills julafton och igår började mina julförberedelser, Martin och jag började nämligen baka pepparkakshus. Efter förra årets misslyckande (försökte då bygga en ishockeyrink) tänkte vi bygga något lite lättare men ändå något speciellt. Lotten föll på (eller jag bestämde rättare sagt) Klockstapen i Karlskrona. Projektet höll dock på att rasera innan det ens hunnit börja. Jag som gett Martin förtroende att rita Klockstapeln tyckte inte alls om hans tankar och idéer (jag kanske får skylla mig själv kan tyckas...). Men efter att ha bråkat om höjd, bredd och allt annat som går att ha åsikter om hade vi till slut klippt ut alla mallar och de var dags att börja kavla ut pepparkaksdegen. Kavlingen gick förvånansvärt bra och degen var lika god som alltid. Mmm. gott! Problemet som nu uppstod var istället att mallarna fastnade på de nygräddade pepparkaksdelarna när vi skulle ordna till kanterna, vilket innebar att vissa delar förlorade halva sin volym som istället satte sig på kartongbiten...ganska irriterande! Helt utpumpade valde vi då att ta en paus över natten, för att både delarna och förhållandet skulle få lite andrum. Men nu ikväll är de dags igen och då ska vi sätta ihop delarna...vilket kan blir intressant! Lovar att knäppa ett kort om vi lyckas få ihop de till en hel Klockstapel!


/Anna
  
Allmänt | |
Upp